Helsesjekk

23.04.2010
Veterinær Maria Terese Engell utfører en helsesjekk, her lyttes det på hjertet. Foto: Ridehesten/ LIne Moen

En regelmessig helsesjekk kan avdekke underliggende problemer og er en viktig del i det forebyggende helsearbeid med hest.

En helseundersøkelse gir en standard for hestens grunnleggende helsetilstand. Du får en oversikt over hva som er normalt for din hest. Eventuelle problemer kan oppdages før de blir for alvorlige.

Vi anbefaler at en helsesjekk gjøres årlig. Det kan være lurt å ta en undersøkelse før hesten settes i gang for sesongen slik at man slipper å få seg en overraskelse på slutten av opptreningen eller under konkurranseperioden. En helseundersøkelse bør inneholde

Blodprøve: Vil gi oss en ide om tilstanden til nyre, lever, muskler og blod. Tegn på infeksjon og væskestatus kan også avdekkes. Uansett kan en normalprøve på hesten din være lurt å ha, da kan resultatene på en blodprøve lettere tolkes hvis den blir syk.

Allmenn undersøkelse: Hesten blir nøye undersøkt ved å kjenne over hud og hårlag, kjenne over muskler, sener og skjelettstrukturer, lytte på hjerte og lunge, lytte etter tarmlyder, sjekke pulsfrekvens, rytme og kvalitet, se på øyne. En kjapp helsjekk.

Les om hjertelidelser på vår fagblogg

Bøyeprøve med longering: Haltheter kan avdekkes slik at korrigerende tiltak eller behandling kan settes i gang. Hvis man kommer inn på et tidlig stadie kan man muligens klare å behandle haltheten uten leddbehandling, men med betennelsesdempende og roligere trening i en periode.

Endoskopi av øvre luftveier: Selv om ikke hesten hoster kan den være irritert eller betent i luftveiene. Hard trening kan føre til at hestens allemenntilstand svekkes nok til at betennelsen blomstrer opp. Ved endoskopi kan man avdekke en eventuell irritasjon eller betennelse slik at treningen kan legges om for en periode. Ved endoskopering kan også strukturelle feil eller misdannelser i øvre lufteveier og svelget avsløres.

Munnhuleundersøkelse: Tennene er starten på hestens fordøyelsessystem og derfor viktig for at hesten skal få i seg næringen vi gir den. Tannspisser eller andre lidelser i munnhulen vil dessuten gjøre vondt og kan føre til at hesten blir vanskeligere å holde på med.

Avføringsprøve: Vil avdekke om hesten din har noe innvollsorm og om behandling er nødvendig.

Vi utfører helsesjekk på din hest, for timebestilling ring: 815 11 226