Luftveislidelser

23.04.2010
Epiglottis entrapment. Foto: RKB

Luftveiene hos hest omfatter neseborene, strupen, luftrøret og lungene. Luftveisproblemer er en av hovedgrunnene til nedsatt prestasjon hos hest.

Hesten kan kun puste via nesen. Normal repirasjonsfrekvens er 8-16 pust pr. minutt. Hesten puster costoabdominalt, det vil si at den puster både ved hjelp av muskler i brystveggen, mellomgulvet og bukveggen.

Symptomer på luftveislidelse:

• snørring
  • hoste
  • neseblod
  • nedsatt prestasjon
  • lyder ifra halsen under trening eller løp.
  • anstrengt pust: puster mer med buken en normalt .
  • tar lang tid å få ned respirasjonsfrekvensen etter trening.

Vanlige luftveislidelser hos hest:

• Dynamiske luftveislidelser: hindrer normal luftstrøm ned  til lungene. Skyldes ofte funksjonelle defekter i øvre luftveier som nesebor og svelget. Vanllig symptom er lyder ifra halsen under trening og løp, samt nedsatt prestasjon. Herunder finner vi blant annet lidelsene: strupepiping, feilleie av bløtegane, kollaps av stemmebånd og epiglottis entrapment.
  • Recurrent airway obstruction/ RAO: er hestens astma. Den reagerer på allergener i miljøet som for eksempel  støv, høy etc. Vanlige symptomer er mer anstrengt repirasjon og nedsatt prestasjon.
  • Infeksjoner: Mange bakterier og virus kan slå seg ned i luftveiene til hest. Unghester er oftere mere utsatt for infeksjoner. Immunsystemet deres  har ikke utviklet forsvar mot de ulike virusene og bakteriene ennå og de vil ofte få forkjølelser. Føll er mer utsatt for å utvikle lungebetennelse, og kan bli veldig dårlige. Føllsyke kan uttrykke seg som lungebetennelse. Voksne hester har et bedre utviklet immunsystem, så de klarer lettere å stå imot infeksjonene. Men disse kan også få forkjølelse. Vanlige symptomer: snørring, hoste, nedsatt allmenntilstand, nedsatt prestasjon.

Undersøkelse:

Avhenger av hva veterinæren finner på klinisk undersøkelse og hva du som hesteeier har opplevd med hesten den siste tiden.

• Endoskopi: enten i hvile eller under arbeid.
  • Skylleprøve ifra luftrøret eller lungene
  • Røntgen
  • Ultralyd
  • Blodprøve

Behandling.

Avhenger av diagnose.

• Hvile
  • Antibiotikabehandling
  • Betennelsesdempende
  • Slimløsende
  • Inhalasjonspreparater: bronkiodilatorer, kortikosteroider.

Vi utfører uttredning på luftveislidelser hos hest, ring 815 11 226 for timebestilling.