Dagens hestesport krever godt fungerende hester og det er små marginer som skiller de beste. Hesteeiernes bevissthet om god hestevelferd har bidratt til å gjøre forebyggende tiltak for å holde hesten frisk og velfungerende, for når en halthet oppstår er som regel skaden skjedd. Biologiske behandlinger til ledd, ligament og sener er en viktig del av utviklingen.

Bjerke Dyrehospital har vært i førersetet med å tilby slike behandlingsmetoder til sine kunder alt fra første behandlingene med benmarg for 20 år siden og til mer avanserte behandlinger med både stamceller, IRAP og PRP, sier klinikkveterinær Siggi Sigurdsson ved Bjerke Dyrehospital.

Siggi er en av Norges fremste på utredning og behandling av halthet og bevegelsesapparatet på hest. De siste årene er det gjort store fremskritt i utviklingen av disse substansene, og nye generasjoner av metodene har kommet på markedet i USA, og er nå i ferd med å etablere seg i Europa. Bjerke Dyrehospital er bland de første til å tilby disse nye behandlingskonseptene. Bruk av kroppens naturlige akutt-protein har gitt lovende resultater i kliniske studier og i den praktiske bruken. De fleste hesteeier har opplevd ledd-behandlinger på sine hester siden ledd-, sene- og ligamentskader er de vanligste skadene på hest.  Det er begrenset utvalg av medisinske behandlingsalternativer, og kortisonbaserte behandlingsopplegg er oftest førstevalg i behandlingen, sammen med hvile og annen anti-inflammatorisk behandling.  I den senere tid har nye biologiske behandlingsalternativer kommet som et bedre alternativ.  De defineres som substrater utarbeidet laget av hestene selv.

Prinsippet er å utnytte kroppens egne fysiologiske komponenter til å dempe smerte, betennelse og samtidig stimulere til regenerasjon av skadet vev.  Den store forskjellen er at de biologiske behandlingsalternativene ikke er medisiner som har en virkningsdynamikk, men at det er biologiske komponenter som er høstet ut av hesten blod, benmarg, fett eller annen vevstype.

Gjennom siste generasjon biologisk behandling, blir substansen som kalles alpha-makroglobulin (Alpha-EQ) tatt ut av hestens blod i høy konsentrasjon. Det er et protein som virker anti-inflammatorisk, og som fanger opp skadelige substrater som oppstår ved skade på ledd, sene eller ligament.

Del denne siden